Waarom wordt een Facebook-advertentie geweigerd?

Aangezien Facebook nog altijd een van de grootste social kanalen ter wereld is, is het voor bedrijven en organisaties nog steeds interessant om dit netwerk in te zetten voor marketingdoeleinden. Hierbij speelt online adverteren een grote rol. Maar Facebook kan je advertentie afkeuren. De belangrijkste redenen hiervoor lees je in dit artikel. Voordat een advertentie live gaat, zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. Denk aan het kiezen van een doelstelling, een doelgroep, het te besteden budget en de indeling van de advertentie. Bij deze laatste stap wordt er vaak gekozen voor een afbeelding met daaraan tekst gekoppeld.

Controleprocedure van Facebook

Facebook keurt niet zomaar alle advertenties goed. De advertenties gaan eerst door een controleprocedure waarbij wordt gekeken of de desbetreffende advertentie voldoet aan het advertentiebeleid van het platform. Het is belangrijk om te weten hoe het controleproces van Facebook er precies uitziet. Er wordt gekeken naar de afbeelding, tekst, doelgroep en positionering van de advertentie. Ook wordt gekeken naar de inhoud van de landingspagina. Deze pagina moet volledig werken en overeenkomen met hetgeen dat in de advertentie wordt gepromoot. Als een advertentie wordt ingepland, probeert Facebook deze zo snel mogelijk te beoordelen – het liefst binnen 24 uur. Als de advertentie wordt goedgekeurd, zal de advertentie worden weergegeven.

Bescherming tegen nepnieuws Daarnaast probeert Facebook de gebruikers van het platform te beschermen tegen nepnieuws. Dit is al een lange tijd een probleem in de online wereld. Er worden veel nepberichten geplaatst die door de ontvangers als waar worden aangenomen. Om dit probleem terug te dringen, maakt Facebook gebruik van ‘factcheckers’. Dit zijn personen die nieuws controleren op de waarheid. Door hiermee samen te werken kan Facebook, naar eigen zeggen, berichten die als nepnieuws staan aangeduid, met 80 procent terugdringen.

Het is Facebooks goed recht om bepaalde advertenties niet te tonen aan het publiek. Er is echter wel één groot nadeel wanneer een advertentie wordt afgekeurd. Facebook laat namelijk (nog) niet zien hoe je het probleem rondom een afgekeurde advertentie kunt oplossen. Dus naast dat je tijd kwijt bent aan het inplannen van een ‘foute’ advertentie, ben je ook nog eens aardig wat tijd kwijt aan het uitzoeken van de kern van het probleem. Na wat zoekwerk blijkt dat er allerlei redenen zijn waarom een advertentie kan worden afgekeurd.